"Vatanını en çok seven, görevini en iyi yapandır."

  • Yeni üyeler Neler Yapmalı, Nasıl Başlamalı? Detaylar için tıklayın
    Rütbeler ve genel görevlendirme konuları hakkında bilgi almak için tıklayın
    Uzmanlık alanları hakkında bildirge için tıklayın
    Güncel forum kuralları için tıklayın

ECU Programming nedir? #1

Hera

Ar-Ge Grup Lideri
Yarbay
Katılım
15 Tem 2019
Mesajlar
156
Görev/Org:
lojistik
Arkadaşlar, aşağı yukarı 2000 yılından bugüne kadar gelen araçlarda ECU(Engine Control Unit/Motor Kontrol Ünitesi) dediğimiz halk dilinde aynı zamanda tamirci dilinde beyin diye geçer bir parçamız vardır. Tüm taşıtlarda beyin görevi görmektedir. İnsan vücuduna benzetebilirsiniz. Aracın tüm motorunu araç beyini kontrol edip yönlendirmektedir.

Neden aracın beynini insana benzetebilirsiniz?
Aracın beyninde hasar/arıza olduğu zaman aracın motorunda düzensiz çalışma oluşmaya başlıyor. Motorun ölümü ile bile sonuçlanabilir :] İnsan vücudunda da insan kalbi düzgün pompalamadığında düzensiz çalışma olur ve buda ölümle sonuçlanabilir.

Farklı bir örnek ile şöyle anlatabilirim. Vücudunuzda başınız ağrıdığında günlük performansınızdan düşüş olur. Fazla konuşmazsınız erken uyursunuz vb. Aracın motor beyinide aynı şekilde, aracın bir yeri bozuksa araca gaz vermenizi kısıtlar ve performansını düşürür. :]

Tam olarak bu ECU ne iş görür?
Bir aracın motorunda yüzlerce sensör olabilir, sıcaklık algılayıcı, yağ seviyesi algılayıcı, darbe algılayıcı vb. varda var. Beyin (ecu) dediğimiz bu parça tüm bu sensörlerden değer okur ve bu değerlere göre motorun ilerleyişini düzenler. Mesela araçta yağ kaçağı var ve aracınızdaki yağ seviyesi minimum eşik değeri geçtiğinde aracın beyini bu değeri okuduğunda sürücü ekranında araçtan araca değişir tabi bu durum. Kimisi ekranda uyarı verir kimisi yağ lambasını yakar veya servis lambasını yakar(Anahtar lambası genellikle Renault araçlarında bulunur).

Kısa ve öz olarak; Aracın beyini, değerleri okur, işler ve yürütür.

ECU nedir biraz daha derine inelimmm.
Şu tarz bir görünümü vardır, bazı markalar bunu motorun sağında solunda saklar. Bazıları arabanın içerisine bir yere gömer. Bazılarının da umurunda olmaz çamurluğa atar bırakır :]
Bu beyinleri üreten belli başlı firmalar vardır yan sanayisi çakması çaruğu çuruğu asla ve asla olmaz! Araç üreticisinin fabrika çıkışı olarak tek tip beyin koyar ve o değiştirilemez! En fazla yapılabilecek tamiri olur oda en zor iştir veya çıkması(2. el) alınıp tekrardan programlanıp araca entegre edilmesidir. Beyini takılı olmayan araç asla çalışmaz!

Bu markaladar en ünlüsü beyaz eşyacımız Bosch(Boş) markasıdır. Diğerleri Magneti Marelli, DENSO, DELPHI, FoMoCo, Continental(SID), Transtran. En ünlüleri bu markadı. Şöyle markalarıda birazcık gruplandıralım.

VW(Volkswagen) marka grubunda asla ve asla Bosch markası dışında bir beyin(ECU) göremezsiniz tüm alman markalar Bosch kullanır. :]
Fiat ve Ferrari Magneti Marelli kullanır %90 ve tamamen beladır kendisi. %10luk kısımda Bosch'tur.
Lamborgihini, BMW, Land Rover, Jaguar, Nissan, Renault, Dacia %100 Bosch.
Bu kadar belirtme bence yeterli merak üzerine de cevaplarım hepsini yaz yaz bitmez xd.

Bu görünen parçanın (Ecu) içinde ne var diye merak edeniniz olacaktır şöyle bir gösterelim örnek bir beyinin içi;
ecubootmodeTurkz.jpg

Evet böyle bir içeriğe sahip. Bildiğimiz işlemci, RAM, VRAM, ROM, EEPROM gibi elektronik parçaları mevcut. Yani benzetme gerekirse bildiğimiz bir laptop(dizüstü bilgisiyar) anakartı gibidir. Farkı yok. Her beyinin kapağı vardır özenle kapatılır. Kapağın iç kısmından kuru slikon ile kapatılır ve çeperlerinden civata ile sıkılır. El ile açılması imkansızdır. Su geçirmek ve oksitlenme yapmaz!

Programming Kısmı
Evet en merak edilen kısmıdır, internette piyasada çok görmüşsünüzdür, yazılım atın aracınızı hızlandırın! veya yazılım atın yakıtınız azalsın! tarzında manşetler falan filan. Evet arkadaşlar tam olarak yukarıda tanıttığımız parçaya yazılım atılıyor. Reading(Okuma)/Writing(Yazdırma) işlemleri yaparak aracın üzerinde oynama yapabilirsiniz. Tabiki kolay bir iş değil dışarıdan basit gelebilir fakat kolay olsa herkes yapardı :]

Evet bu kısımda aracın üzerindeki beyinden çeşitli ve özel yapım cihazlarla beyinden Reading işlemi yaparak veriler çekilir ve .BIN .ORI, .FRF .AFR .MOD uzantılı dosya alırsınız. Bu dosyalar reading yaptığınız beyinin MAPS(Haritası)dır. Bütün motorun Assemblys'i elinizde demektir :] evet motorun tüm 0 ve 1'leri elinizdedir. 1KB ila 11MB(Max) boyuttur reading sonucu aldığınız dosya. Sonradan editlenmiş MAPS dosyası beyine aynı şekilde Writing işlevi ile geri entegre edilir ve marşa basılır. Çalışırsa başarılıdır çalışmazsa allah kurtarsın.

Bu kısmı kısa geçtim diğer konularımda bir konuyu buna ayıracağım. Daha detaylı anlatımını yapacağım.

Ünlü Programlama Dilleri ile Yapılabilir mi?
Evet en merak edilen kısımlardan bir tanesi. Bilgisayardaki programlama dilleri ile yani C, C++ vb. hepsi dahil. Hiç bir alakası yok tamamen yazılımını yapacağınız/editleyeceğiniz motoru çok iyi bilmeniz tanımanız gerekmektedir. Bazılarınız diyecektir peki bunda dil falan yok mu? Var canım kardeşim. Onlarda bunlar başkası yok;
- Assembly(0 - 1)
- Hex (Her zaman olmayabiliyor %70 olmuyor)
- Byte Mapping
-16'lık byte veya 8'lik Byte mapping
Bir kaç ekran görüntüsü;

editor1.jpg

editor2.jpg

Sadece bunlar, buradaki değerlerde oynama yaparak yazılım yapılıyor.

Şimdilik böyle bir konu ile açılış yaptım konuların devamı gelecek ve bir konu için en detayından anlatım yapacağım. Bunların içerikleri, Cihaz kullanımı, Arıza Tespit ve bilindik araç problemleri, duman atma, düzensiz çalışma vb.

İyi forumlar dilerim...
 

Codbar

Yarbay
Katılım
8 Şub 2017
Mesajlar
1,295
Uzmanlık Alanları:
Veritabanı Sistemleri
Yapay Zeka
Yazılım / Kodlama
Görev/Org:
lojistik
1617146029223.png

Hacker mode turned on :D Eline sağlık güzel bilgiler başkan, ayrıca Türk firmamızın parça üretiminde öncü olması ayrı güzel..
 
Son düzenleme:
Üst